Az utóbbi 20 hónapban más sem folyt a csapból, mint az online programok térnyerése és az ezzel járó előnyök és nehézségek. Ugyanakkor nagyon sok helyen még mindig vörös posztóként hat, amikor a képzés és az online szóösszetétel egy mondaton belül szerepel: sokan nem hisznek abban, hogy az online képzések elérhetik a személyes programok színvonalát, minőségét, hatékonyságát.

Egy érdekes (nem reprezentatív) felmérést végeztünk ismerősi, szakmai körökben: vajon a többség mit választ inkább, online vagy személyes képzéseket? A válaszok nagyon egy irányba mutattak: a válaszolók túlnyomó többsége azt mondta, hogy neki egyértelműen a személyes képzés az elsőszámú preferencia, mert az sokkal hatékonyabb és jobb. Amikor viszont azt a kérdést tettük fel, hogy és ténylegesen milyen programokra mentek el inkább az utóbbi időben, már nagyon más képet kaptunk a válaszok alapján: a többség online programokon volt, mert sokkal könnyebb volt megoldani, kényelmesebb volt, és így is elérte azt a fejlesztési célt, amit kitűztek, sőt, még bizonyos szempontból jobb is volt.

A fenti ellentmondás mögött sok tényező állhat, az biztos, hogy a megszokás és a rögzült gondolkodás is szerepelne ezen a tényező-listán. A megszokás tényleg nagy úr: sokszor egyszerűen zsigerből visszatérünk ahhoz, amit megszoktunk, főleg ha kevés az időnk, sok mindennel kell foglalkozni, kevés energiát tudunk a fejlesztésre fordítani és türelmetlenek vagyunk az eredményeket illetően. A rögzült szemlélet pedig észrevétlenül férkőzik be a gondolkodásunkba: egy változásokkal teli világban vágyunk arra, ami biztonságos, amibe kapaszkodni tudunk, így sokszor jó érzés a régi, megszokott dolgokhoz ragaszkodni, mert nyugalmat, kényelmet, kiszámíthatóságot hoz.

Az előremutató, fejlődő szemlélet egyik fontos kiindulópontja, hogy nem egyféleképpen lehet a dolgokat jól csinálni, érdemes kockázatot vállalni, kísérletezni és új irányokba elindulni, mert vagy sikert aratunk, vagy tanulunk valami nagyon értékeset. Az online képzésekkel is így van ez: ki kell próbálni, megtapasztalni, tanulságokat levonni és nem mindenáron online képzéseket tartani, hanem megtalálni azokat a kereteket, amik között ki lehet használni az online térből adódó előnyöket. Nem választani kell a személyes és online programok között, hanem megismerni az online képzések előnyeit, és ezeknek tudatában összeállítani egy olyan portfóliót, amiben megfelelő helyet kapnak az online képzések. Az alábbiak során bemutatjuk az elmúlt 20 hónap tapasztalatai alapján azt a 9+1 okot, amiért érdemes online képzésekben gondolkodni.

Rugalmasság

A képzések, tréningek, fejlesztések szerencsés esetben a mindennapok részei. Korábban ez sokszor csak tömbösítve vagy ritkán tudott megvalósulni, mert 1-1,5 órás tréningért senki nem volt hajlandó órákat utazni, egész napokat kivenni a munkából pedig nem mindenhol lehetett megvalósítani. Bizonyos témákban természetesen nem lehet érdemben előre lépni ilyen rövid idő alatt, de rengeteg módszer van, amit akár egy óra alatt is meg lehet ismerni és tanulni.

Az online tréningek lehetőséget adnak arra, hogy rugalmasan beépíthessük a tanulást a munkavégzésbe vagy a mindennapokba, annál is inkább, mert nem vagyunk többé helyhez kötve. Képzésen részt venni lehet otthonról, kávézóból, irodából, de volt már olyan résztvevőnk, aki parkból, erdőből, autóból vagy éppen kórházból jelentkezett be egy-egy online programra.

A tréneri oldalról is érvényesül a rugalmasság: mivel online minden kéznél van (vagy lehet), ha változtatni kell a gyakorlatokon, azonnal elő tud venni egy másik linket, nyitni egy új Jamboardot vagy éppen megalkotni egy Mentimetert.

Időbeli hatékonyság

A rugalmassághoz szorosan kapcsolódik az időbeli hatékonyság: az online programok esetén lehet rövid képzéseket tervezni, egész napos programok esetén pedig jól gazdálkodni az idővel. Mivel kiesik az oda és visszaút, azt az időt is hatékonyan lehet felhasználni, egyéni feladatok megoldásával vagy éppen videók megtekintésével.

Érdekes szempont az online képzéseknél az idő: korábban nagyon nehezen lehetett korán reggel vagy éppen késő délután képzést tartani, ma már azt tapasztaljuk, hogy ez sokkal inkább elfogadott, sőt elvárt is lett, hogy a klasszikus 9-17 közötti idősávon kívül is lehessen gondolkodni.

Szintén hatékonyabbá teszik az online képzéseket a különböző digitális eszközök: egy Jamboardos ötletelés ideje feleződik, mert nem kell egyesével megosztani, mindenki egyből látja a többiek által írt gondolatokat; egy szavazás gyakorlatilag 2-3 perc, mert egy jó Mentimeterrel vagy Zoomos szavazással pillanatok alatt fel lehet mérni a résztvevők véleményét.

Végül, apró mozzanatokban is tetten érhető az időnyerés: például a résztvevők csoportokra osztása három kattintással megoldható, az ötletek összesítése automatikusan megtörténik, és amit leírtunk, azt pillanatok alatt át lehet alakítani, szerkeszteni, konvertálni.

Újszerű eszközök

Az online tréningek elterjedésével robbanásszerű növekedés figyelhető meg a különböző szoftverek, weboldalak és eszközök terén: egy átlagos tréningen mi magunk is legalább 2-3 féle programot használunk, trénerképzésen ez pedig akár 8-10 is lehet.

Ezek az eszközök lehetővé teszik azt, hogy a résztvevők sokkal aktívabbak legyenek, a figyelmüket fenntartsuk, és hogy az eltérő tanulási stílusokhoz igazodjanak azok a gyakorlatok, amiket kitaláltunk. Például, online sokkal könnyebb a vizuális beállítottságú résztvevőknek azonnal valamilyen képet, ábrát biztosítani, akik pedig interperszonális intelligenciában erősek, ők könnyen tudnak kis csoportokban beszélgetni.

Költséghatékonyság

Az online tréningeknél jellemzően nincs utazási költség, bekészítés, terembérlet, nyomtatás. Van ugyan online szoftverköltség, áram és internet használat, de főleg a rövidebb programok esetében arányait tekintve emiatt olcsóbb online tréningeket megvalósítani a résztvevői oldalról.

Ami még fontos szempont lehet, hogy az utazási költség nem csak a benzint vagy tömegközlekedést foglalja magába, hanem azt az időt is, amit addig a résztvevők kevésbé hasznosan tudnak eltölteni.

Szélesebb körű együttműködés

Az online programokban egyszerre tudnak részt venni különböző kerületekben, városokban, országokban és adott esetben kontinenseken tartózkodó emberek. Ettől szélesedik a perspektíva, gazdagodnak a nézőpontok és új utak, lehetőségen nyílnak meg együttműködésre.

A fenti állítások hatványozottan igazak olyan multinacionális vállalatoknál, ahol több országban vannak dolgozók, és így lehetőség nyílik megismerni egymás kultúráját, egymástól tanulni, és egészen másfajta tapasztalatokkal, megélésekkel gazdagodni.

Ugyanakkor kisebb és nem multinacionális vállalatoknál is ugyanígy igazak a fentiek, csak nem feltétlenül a saját anyavállalatuk, hanem beszállítók, partnerek vagy egyszerűen más kultúrájú cégek esetén. Például nagyon izgalmas lehet egy magyar középvállalatnak olyan külföldi céggel kapcsolatba kerülni, akik nagyon hasonló területen dolgoznak, de egy másik országban. Meg lehet osztani jó gyakorlatokat, tanulni egymástól és szélesíteni a látókörüket.

Játékosság, élményszerűség, mozgalmas programok

A tréningekben kiemelt jelentősége van a könnyedségnek, játékosságnak, a mozgalmas és aktív gyakorlatoknak, a bevonódásnak és a differenciálásnak. Mindezt személyesen könnyű megvalósítani – és szerencsére online is, csak más eszközökkel. Az online kártyaválasztó programok, szabadulószobák, kincskereső játékok és szerencsekerekek mellett rengeteg olyan gyakorlat van, amit gyorsan elő lehet készíteni, és egy kis csavarral nagyon izgalmas tréningfeladat lesz belőlük.

Az online térben sok készen kapható játékos elem van, és egy egyszerű Padlet vagy Mentimeter, Mural vagy Jamboard is számtalan lehetőséget kínál arra, hogy színesíteni tudjuk az online programjainkat.

Olyan lehetőségek, amikre csak online van ésszerű lehetőség

Nemrégiben egy szakmai konferencián vettem részt, ahol a coach szakma egyik legnagyobb neve adott elő az Egyesült Államokból. Egy óra hosszán keresztül szájtátva hallgattam az előadást, bőszen jegyzeteltem és azt éreztem, óriási szerencse, hogy én ezt itt most megtehetem.

Hasonló élményre az online képzések térnyerése nélkül nem lett volna lehetőségem: én sem tudtam volna kiutazni az Egyesül Államokba egy előadására, és valószínűleg a szervezet sem tudta volna megfizetni azt, hogy az előadó utazzon ide.

Bejelentkezés Baliról, inspiráló előadás az esőerdőből, kincskereső városnézés egy másik kontinensen: rengeteg olyan lehetőség, amire egyelőre csak online van lehetőség, és valódi hozzáadott értéket jelentenek egy-egy képzés esetén!

Egyszerűbb dokumentáció

Az online térben jelenléti ívet, csoport fotót, részvételi statisztikákat, időbeli statisztikákat és sok más dokumentációt néhány kattintással és feleannyi idővel lehet megvalósítani. Sőt, számos olyan lehetőség van, amire személyesen csak nagyon körülményesen lenne lehetőség: a csoportbontás dokumentálása, szituációkról felvétel készítése, beszélgetésekről hangfelvétel létrehozása.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy az online képzések esetén drasztikusan csökken a nyomtatások költsége, és így a környezet terhelése is – akár handoutokról, flipchartokról, vagy más dokumentumokról legyen szó.

Integrálhatóság

Ahol a fejlődés, tanulás a szervezeti kultúra része, ott az online képzéseknek kiemelt szerepe lesz: a pandémia után várhatóan soha többet nem lesz olyan, hogy egyáltalán ne legyen szükség online megoldásokra, otthoni munkavégzésre, hatékonyságnövelésre – és ezekben az online tréningek verhetetlenek.

Ha a kultúra és a folyamatok miatt rugalmasságra van szükség, az online tréningek erre kiváló edzőterepet jelentenek.

Ha a csapatok életében nagy változások, átszervezés, átalakulás vagy más mobilitási kihívás adódik, az online képzés mostantól mindig adott lesz, mint lehetőség.

Az integrálhatóság nem csak szervezeti kultúra és folyamatok, hanem egyének és csapatok, vezetők szintjén is értelmezhető: a folyamatok optimalizálásába beépülnek az online eszközök, így ad ki a működés egy kerek egészt, amit aztán természetesen tovább lehet fejleszteni.

Növekedési szemlélet

Az egész online térben való tréningezésnek lett egy olyan hozadéka, hogy ami elsőre lehetetlennek tűnt, az pár hét vagy hónap alatt ujjgyakorlattá vált. 20 hónappal ezelőtt nem használtunk online eszközöket (vagy nagyon kis mértékben), manapság pedig 5-6 perc alatt 2-3 egyszerű gyakorlatot is ki tudunk találni, akár tréning közben is. Résztvevők, akik egy egyszerű e-mailtől is idegenkedtek, ma már könnyedén és gyorsan gyűjtik az ötleteiket digitális post-iteken. Vezetők, akik korábban el sem tudták képzelni, hogy a csapatukat menedzseljék, ma már magabiztosan tartanak mini-tréningeket csapataiknak. Olyan erőforrások jöttek felszínre, amiről nem is tudtuk, hogy léteznek, és ezekre további fejlesztéseket tudunk építeni. Ez a valódi növekedési szemlélet: belevágni folyamatokba, amiket még nem tudunk, de van hitünk abban, hogy meg fogjuk tudni oldani, használni minden erőforrásunkat, erőfeszítéseket tenni és utána örülni a sikernek.

További bejegyzéseink

Legyen része közösségünknek!

Inspirációt gyűjthet a fejlődéshez, valamint elsőként értesülhet legfrissebb pályázati híreinkről, szakmai tartalmainkról és közelgő eseményeinkről.

DFT-Hungária