A tréningfolyamatban általában három szakasza van:

A forgatókönyv az első fázisban jelenik meg, akkor kezdjük el elkészíteni azért, hogy a második fázis megvalósulását támogassa.

A célja elsősorban az, hogy megtervezzük a tréninget, biztosítsuk, hogy a tréning az előre definiált célra jöjjön létre, hogy ne csak egymás után illesztett játékok sorozata legyen. A jó tréningnek íve van, és ennek már a forgatókönyvből is ki kell derülnie.

A tréningre minden tréner másképp készül, másképp állítja össze a programot:

A tréning forgatókönyve elsősorban a trénernek hasznos

Segít egészben és részleteiben is látni, mit tartalmaz a program, milyen folyamata van az együtt töltött időnek. Én azért szeretem, mert: biztonságot ad, megtervezem a tréning ívét, először fejben, és amikor már előttem van a részletesen kidolgozott forgatókönyv, akkor csak ellenőriznem kell, hogy a kettő ugyanaz-e.

Számomra az a jól használható forgatókönyv, amiben egyszerre látom a:

A tréning napja előtt a tréneri táskám összeállításánál is ezt veszem elő és ellenőrzöm, hogy minden szükséges kártya, post-it, szembekötő, kötél, labda, moderációs kártya stb., be van-e téve. A tréning közben is végig szem előtt van, hogy lássam, mi következik. Ha megcsúszunk és újra kell terveznem a programot, akkor is sokat segít, hogy egyben is látom a tervet. Ha menet közben kell változtatni, akkor is ezen a nyomtatott példányon jelölöm a változást. Ha új gyakorlatot próbálok ki, akkor a szükséges / felhasznált / valós időt is ezen vezetem.

A menet közbeni változtatás nem ritka dolog, a mértéke szokott kérdés lenni. Egy jégtörő vagy energetizáló beemelése menet közben, egy feladat cseréje, mert az előre tervezettet ismerték és nincs értelme újra megcsinálni, egy menet közbeni súlyponteltolódás (például kevesebb stresszkezelési ismeretet terveztem, de a csapat nagyon igényli), egy váratlan esemény, amit kezelni kell – csak néhány ok, amiért változtatni kényszerülünk. 

 Dönteni kell: tartom magam a megállapodáshoz, vagy hallgatok a szakmai megérzésemre és változtatok, átalakítom a forgatókönyvet. Ha a kérdés felmerül, én többnyire az utóbbit szoktam tenni, hiszen a megbízó érdeke is az, hogy hasznos legyen a program. A forgatókönyv leginkább alap, kiindulási pont, vonalvezető, de sohasem írhatja felül a betartása a csoport érdekeit és szükségleteit.

Mire lehet egy jó forgatókönyvet használni? Miért jó, ha több verzió van? Induló trénerképzésünkön ezt is megmutatjuk.

A DFT trénerképzése...

...megadja a szükséges szakmai ismereteket és a gyakorlási lehetőséget is. Nem csak képzést, hanem fejlesztési programot kínálunk: személyes és online képzési napokat, mentoringot, egyéni coaching lehetőséget, kész forgatókönyveket, gyakorlatgyűjteményt, hospitálási lehetőséget és szakmai visszajelzéseket, valamint egy komplex trénerkoffert.

Most érdemes azon gondolkodni, milyen jövőt szeretnénk magunknak és tenni is ennek megvalósulásáért!

További bejegyzéseink

Legyen része közösségünknek!

Inspirációt gyűjthet a fejlődéshez, valamint elsőként értesülhet legfrissebb pályázati híreinkről, szakmai tartalmainkról és közelgő eseményeinkről.

DFT-Hungária