
A rugalmas munkavégzési forma – home office, hibrid munkavégzés – tekintetében az első dilemma: most van hatályos és ezt rendező jogszabály vagy nincs? Jelenleg elmondható, hogy a 30/2022. (VI. 7.) ME határozat rendezte jogilag ezt a helyzetet, tehát 2022.06.01-vel hatályba lépett a home office törvénycsomag. Mindemellett ennek most nem a munkajogi vonatkozását fogjuk kiemelni, hanem inkább azt, hogy a szervezet életében, a HR-esek munkájában és a munkatársak fejlesztésében milyen változásokat hozhat ez a jogszabály.
Az elmúlt évek már megtanították a szervezeteket arra, hogy foglalkozzanak a home office jelenségével, ám azzal, hogy ez most már törvényi szintre is emelkedett, így többlet mozgásteret eredményez az otthoni munka, a rugalmas munkavégzés tekintetében. Nyilván nem egy munkakör esetében ez könnyebbséget jelent: egyrészt a munkavállalónak, másrészt a cégnek, többek között költséghatékonysági szempontból.
Látni kell, hogyha huzamosabb ideig otthonról dolgozik a munkavállaló, akkor:
Ha nem kezeljük ezt a helyzetet megfelelő felkészültséggel, akkor egy idő után azt vesszük észre, hogy magányos farkasokból áll a szervezet. A korábban jól működő csapatok és munkacsoportok helyét átveheti az egyszemélyes, lakatlan szigetekből álló munkatársak halmaza. Mindamellett, hogy egyre több munkavállaló otthonról dolgozik, az nem akadályozza meg a szervezetfejlesztések létjogosultságát, sőt, sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mivel más jellegű fejlesztési tervre van szükség!
Ez két kihívás elé állítja a szervezetet: mit és hogyan fejlesszünk?
Tréningek és kompetenciák tekintetében az alábbi területeket emeljük ki, amiknek mindenképp helyet kell kapniuk az éves fejlesztési tervekben, a cég méretétől függetlenül:
1. Egy hajóban evezünk
Közös a vízió, közös a cél, közös a misszió. Fokozottan szükség van ezekre a szervezeti identitás tréningekre. A tréningek végén oda érdemes megérkezni, hogy a munkavállalók home office ellenére is látják magukat a szervezet egészében, egyénként is a közösségi célokat képviselik mindennapi munkájuk során.
2. Együttműködés szükségessége
Nem szűnt meg, és nem is alakult át a home office-szal. Meg kell találni azokat a platformokat, amelyek képesek élményalapúan ismét egy csapattá kovácsolni a munkatársakat, hiszen közösen érik el a sikereket, hiába választja el őket nagyobb távolság.
3. Konfliktusok csatája a monitorokon keresztül
A távmunka más jellegű konfliktushelyzeteket eredményez, amelyeknek rendezése nehezebb is ebben az állapotban. Ezekhez speciális kompetenciákat kell elsajátítania a munkatársaknak. Ezek közé nem tartozik az a módszer, hogy „akkor inkább kikapcsolom a kamerámat…”
4. Szervezeti kommunikáció
A home office-szal csökken a személyes kommunikáció, és egyre nagyobb teret hódít az írásos kommunikáció, illetve a kettő határán mozgó online konferencia beszélgetések. Írásos kommunikáció már a múltban is folyamatosan kihívás elé állította a munkatársakat (ki hogyan értelmezi pl. azt az egy mondatot, milyen hangsúlyt gondol mellé – csak hogy a legalapvetőbb jelenségeket vegyük számba). Viszont az online egyeztetések egy teljesen más jellegű kihívás elé állítják az abban részt vevőket: bekapcsoljuk a kamerát, vagy nem, kit, mikor némítunk le, hogy abból ne legyen félreértés, hogyan kapjon mindenki megfelelő időben szerepet a felszólaláshoz? Ám ezek csak a kommunikációs vetületei a problémának, a szoftverismeretről nem is beszéltünk még, pedig azon a téren is rengeteg innováció van az élvezetes és hatékony üzenetátvitel érdekében.
5. Onboarding folyamatok
Ez egy teljesen önálló fejezet – hogyan integráljuk az új munkavállalót? Hibrid módszerrel? Esetleg próbaidő alatt személyesen, majd utána dolgozhat ő is home office-ban? Ebben a részben a fenti négy témakör hatványozott formában jelenik meg.
6. Működésfejlesztés
A home office munkavégzés hatással lesz a cég, és azon belül az egyes folyamatok működésére is. Rengeteg folyamat és eljárás válik okafogyottá, és ezzel párhuzamosan jelenik meg újabb és újabb kérdéskör, ami a rendszer szintű működést érinti. Hogyha nem foglalkozunk a működésfejlesztéssel is, akkor egy idő után azt vesszük észre, hogy párhuzamosan futnak már elavult működési elvek, amelyek félreértéseket és hibákat eredményeznek, egészében pedig csökken a hatékonyság.
Ez a fenti 6 pont mindösszesen csak a jéghegy csúcsa.
Joggal merülhet fel a kérdés: hogyan fejlesszük a munkatársakat, hogyha nem lehet őket beterelni egy tréningterembe?
A humán- és szervezetfejlesztési ágazat is kiválóan átrendeződött az online tér adta lehetőségek miatt. Egyre több olyan szoftver van, amelyekkel kiváló tréningeket lehet tartani, hogy a fejlesztés végén tényleg úgy és azt érezze a résztvevő, hogy kompetenciákkal felszerelkezve folytathatja a munkáját. Ezek nem az online előadások szintjén állnak meg, hanem a tréningszakma által megkövetelt, gyakorlatorientált fejlesztést képesek megvalósítani.
Amennyiben a fentiek kapcsán magára és szervezetére ismert, ha Önöknél is sokan dolgoznak részben vagy egészben home office-ban, akkor keressen minket egy ingyenes konzultációért, hogy országon átívelő, de újra egy egységes munkaszervezete lehessen!
További bejegyzéseink
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN
BŐVEBBEN