
Coaching
„A coaching egy intenzív fejlesztési folyamat, mely egy adott helyzetre koncentrál, gyors változást hoz a munkatársban, a vezetőben, ami rögtön kihat a közvetlen kapcsolataira, munkájára is.”
A fejlesztési formák közül az egyik legújabb a coaching, amely egy megoldásfókuszú szakmai segítő beszélgetés. Egyre több szervezet barátkozik a gondolattal, hogy bevezesse, coachinggal támogassa a vezetőt, a munkatársakat, a csapatot, és így növelje a hatékonyságot.
A coaching egy nagyon személyes fejlesztési forma. Területe, témája, formája az ügyfél igényei és a megoldandó helyzet, probléma függvényében alakítható:
- munkaéletre (business)
- magánéletre (life)
- egyénileg
- csoportban
- zárt csapatban (team)
A minden munkatárs, vezető számára hasznos a coaching folyamat, mindenkinek vannak kihívásai, elakadásai, akár a munkahelyén vagy akár a magánéletében, ami kihat a munkavégzésére is.
Mikor hasznos, miben segít a coaching?
Munkatársak számára:
- segíti a beilleszkedést
- támogatja az együttműködést
- konfliktusok feldolgozásában segít
- kompetenciát fejleszt, pl. prezentációs technikánál segít a lámpaláz leküzdésében
- önbizalmat fejleszthet, mely által magabiztosabban tud a kommunikálni az ügyfelekkel
- magánéleti problémák feldolgozása, hogy ne hasson ki a munkára
- stressz kezelése hosszútávon
Vezetők számára:
- vezetői kihívásokkal való könnyebb megküzdés: vezetői önbizalom erősítése
- fejleszti a vezetői kompetenciákat
- segíti a munkatársakkal való kommunikációt, konfliktuskezelést
- fejleszti a motiváló képességet
- segíti prezentációs kihívásokkal való megküzdést: nyilvános beszéd több ember előtt, lámpaláz leküzdése
- támogatja a vezetői stílus kialakítását
Csoportok/teamek számára:
- rejtett vagy nyílt konfliktusok feltárása, kezelése
- vezetőváltás, munkatárs távozás esetén az új helyzet feldolgozása
- nagy nyomás alatt dolgozó csapat vagy huzamosabb ideje stresszes projekt esetén a helyzet megbeszélése
- több generáció dolgozik a csapatban, értékkülönbözőségek
- eltérő habitusú munkatársak társismeretének fejlesztése
Mik a jelei, hogy hatékony a coaching folyamat?
- magabiztosabb vezető, munkatárs
- kevesebb konfliktus a csapatban
- a konfliktusok gyorsabb kezelése
- hatékonyabb kommunikáció
- motivált munkatársak, motivált csapat, motivált vezető
- új lendület, innovatív ötletek
- együttműködő csapat
A coaching folyamata:
- Coach kiválasztása: a megbízó több lehetséges coachot ajánl az ügyfélnek/kliensnek, aki választ közülük mindegyikkel külön-külön folytatott rövid beszélgetés után (előzetes konzulátció)
- A kiválasztott coach, a megbízó megállapodnak a folyamatról, elvárásokról
- A coach és az ügyfél első ülés alkalmával meghatározzák a kereteket, összeállítják a témalistát
- A coach és az ügyfél/kliens (coachee) meghatározott időközönként találkoznak, ahol az adott témát dolgozzák fel
- A találkozó lehet az ügyfél munkahelyén, vagy egy külső helyszínen is
- Az ülések bizalmasak, arról harmadik fél (pl. megbízó) érdemi információt nem kap
- Témától, helyzettől függően a coaching folyamat időtartama 5-10 alkalomtól egész éves folyamat is lehet
- Az ülések időtartama 60-90 perc megállapodás szerint
Ahány helyzet, annyi lehetőség a coachingban, hogy az ügyfél (vezető, munkatárs, csapat) megtalálja a megfelelő megoldást önmaga számára. Mivel azt önmaga alakítja ki, így könnyen beépül és hosszútávú változást eredményez.