Tréningek trener2 Tréningek Coaching choaching5 Coaching Tanácsadás tanacsadas3 Tanácsadás Szervezetfejlesztés ICon1 Szervezetfejlesztés Eseményszervezés esemenysz4 Eseményszervezés Projektmenedzsment project manager Projektmenedzsment Pályázatírás Pályázatírás Pályázatírás
coaching

Coaching

„A coaching egy intenzív fejlesztési folyamat, mely egy adott helyzetre koncentrál, gyors változást hoz a munkatársban, a vezetőben, ami rögtön kihat a közvetlen kapcsolataira, munkájára is.”


A fejlesztési formák közül az egyik legújabb a coaching, amely egy megoldásfókuszú szakmai segítő beszélgetés. Egyre több szervezet barátkozik a gondolattal, hogy bevezesse, coachinggal támogassa a vezetőt, a munkatársakat, a csapatot, és így növelje a hatékonyságot.

A coaching egy nagyon személyes fejlesztési forma. Területe, témája, formája az ügyfél igényei és a megoldandó helyzet, probléma függvényében alakítható:

  • munkaéletre (business)
  • magánéletre (life)
  • egyénileg
  • csoportban
  • zárt csapatban (team)

A minden munkatárs, vezető számára hasznos a coaching folyamat, mindenkinek vannak kihívásai, elakadásai, akár a munkahelyén vagy akár a magánéletében, ami kihat a munkavégzésére is.


Mikor hasznos, miben segít a coaching?

Munkatársak számára:

  • segíti a beilleszkedést
  • támogatja az együttműködést
  • konfliktusok feldolgozásában segít
  • kompetenciát fejleszt, pl. prezentációs technikánál segít a lámpaláz leküzdésében
  • önbizalmat fejleszthet, mely által magabiztosabban tud a kommunikálni az ügyfelekkel
  • magánéleti problémák feldolgozása, hogy ne hasson ki a munkára
  • stressz kezelése hosszútávon

Vezetők számára:

  • vezetői kihívásokkal való könnyebb megküzdés: vezetői önbizalom erősítése
  • fejleszti a vezetői kompetenciákat
  • segíti a munkatársakkal való kommunikációt, konfliktuskezelést
  • fejleszti a motiváló képességet
  • segíti prezentációs kihívásokkal való megküzdést: nyilvános beszéd több ember előtt, lámpaláz leküzdése
  • támogatja a vezetői stílus kialakítását

Csoportok/teamek számára:

  • rejtett vagy nyílt konfliktusok feltárása, kezelése
  • vezetőváltás, munkatárs távozás esetén az új helyzet feldolgozása
  • nagy nyomás alatt dolgozó csapat vagy huzamosabb ideje stresszes projekt esetén a helyzet megbeszélése
  • több generáció dolgozik a csapatban, értékkülönbözőségek
  • eltérő habitusú munkatársak társismeretének fejlesztése

Mik a jelei, hogy hatékony a coaching folyamat?

  • magabiztosabb vezető, munkatárs
  • kevesebb konfliktus a csapatban
  • a konfliktusok gyorsabb kezelése
  • hatékonyabb kommunikáció
  • motivált munkatársak, motivált csapat, motivált vezető
  • új lendület, innovatív ötletek
  • együttműködő csapat

A coaching folyamata:

  1. Coach kiválasztása: a megbízó több lehetséges coachot ajánl az ügyfélnek/kliensnek, aki választ közülük mindegyikkel külön-külön folytatott rövid beszélgetés után (előzetes konzulátció)
  2. A kiválasztott coach, a megbízó megállapodnak a folyamatról, elvárásokról
  3. A coach és az ügyfél első ülés alkalmával meghatározzák a kereteket, összeállítják a témalistát
  4. A coach és az ügyfél/kliens (coachee) meghatározott időközönként találkoznak, ahol az adott témát dolgozzák fel
  5. A találkozó lehet az ügyfél munkahelyén, vagy egy külső helyszínen is
  6. Az ülések bizalmasak, arról harmadik fél (pl. megbízó) érdemi információt nem kap
  7. Témától, helyzettől függően a coaching folyamat időtartama 5-10 alkalomtól egész éves folyamat is lehet
  8. Az ülések időtartama 60-90 perc megállapodás szerint

Ahány helyzet, annyi lehetőség a coachingban, hogy az ügyfél (vezető, munkatárs, csapat) megtalálja a megfelelő megoldást önmaga számára. Mivel azt önmaga alakítja ki, így könnyen beépül és hosszútávú változást eredményez.

it_stuffCoaching