
Szervezetfejlesztés
„A szervezetfejlesztés egy összetett folyamat, ami a legtöbbször elemzéssel, felméréssel indul, és több féle fejlesztési formához tartozó tevékenység adja a megvalósítás alapját. Egy jó szervezetfejlesztési projektben reális célokat tűzünk ki, és azok eléréséhez mozgósítjuk a szervezet erőforrásait.”
Tanácsadás és tréning, coaching és vezetőképzés, elemzés és átalakítás: nagyon eltérő, hogy az egyes cégek és megrendelők mit értenek szervezetfejlesztés alatt. Értelmezésünk szerint a szervezetfejlesztés az egyik legkomplexebb fejlesztési folyamat, mert több fejlesztési formát is tartalmazhat, és ezeket egy teljesen egyéni folyamat keretében építjük fel és valósítjuk meg.
A szervezetfejlesztés mindig egy meghatározott téma köré szerveződik, ebben rokon a tanácsadással. A komplexitása jelzi, hogy egy adott kérdést a megrendelő egészben szeretne kezelni, nem csak egy fejlesztési formán keresztül. Legtöbbször az egész szervezetet érinti, nem csupán egy-egy osztályt vagy részleget és akár horizontális folyamatok kialakításában is nagy szerepe lehet.
Mikor hasznos?
- Ha összetettebb a probléma, elakadás van a szervezetben, és egy átfogó megközelítésre van szükség.
- Amikor a szervezetben több területen is szeretnénk előrelépést tapasztalni.
- Amikor sok személyt, csoportot, osztályt érint a fejlesztés.
A szervezetfejlesztési folyamat áttekintése
- Helyzetelemzés
- Stratégia és célkitűzések
- Tevékenységek megvalósítása
- Visszacsatolás
- Fenntarthatóság
Mik a jelei, hogy hatékony volt a fejlesztés?
- Az összes érintett érzékel előrelépést az adott területen.
- Kevesebb a hiba, feszültség, konfliktus.
- Növekedik a hatékonyság, elégedettség, jobb a légkör és érvényesül a fejlődési szemlélet.
A tipikus szervezetfejlesztési folyamat lépései:
1. Helyzetelemzés
A szervezetben különböző diagnosztikai eszközök és módszerek segítségével feltérképezésre kerülnek a kihívások, problémák, célok és ez alapján elkészül egy pillanatkép a szervezetről, folyamatokról.
A diagnosztikai eszközök minden esetben illeszkednek a megfogalmazott igényekhez, problémafelvetéshez, attól függően, hogy például folyamatokat vagy embereket érint első sorban a fejlesztés.
Tipikus mérési eszközök:
- egyéni és csoportos interjúk
- vezetői konzultációk
- kérdőívek és felmérések kitöltése
2. Fejlesztési stratégia és célok megfogalmazása
A megbízó részére a helyzetelemzés alapján egy részletes fejlesztési javaslat készül, amely tartalmazza a témakörök mellett a fejlesztési formákat is. Ezek minden esetben az egyedi helyzethez igazodnak, és az alábbi formákra épülnek:
- coaching
- team coaching
- tréningek
- tanácsadás
- konzultációk
- e-learning megoldások
3. A fejlesztési tevékenységek megvalósítása
A megvalósítás szakaszában a végleges tervben foglalt tevékenységek valósulnak meg, ezekre folyamatos visszacsatolás érkezik, és ha szükséges, menet közben is testre szabásra, módosításra kerülnek. Számos esetben menet közben mutatkoznak meg olyan sajátosságok, amelyeket a közös munka előtt nem tudnak felszínre jönni, így a teljes folyamatban figyelemmel és rugalmassággal vagyunk jelen.
4. Visszacsatolás
A megvalósuló programra való visszacsatolás szerves eleme a folyamatnak, majd a lezárást követően a megbízók és kiemelt érintettek számára egy átfogó visszajelzés kerül megfogalmazásra. Ennek formája lehet szóbeli vagy írásbeli, személyes vagy online, és ezek bármilyen kombinációja.
A visszacsatolás illeszkedik a szervezet sajátosságaihoz, és jellemzően több szinten valósul meg, ahogyan maga a szervezetfejlesztés is.
5. Fenntarthatóság
Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a projektben elért eredmények fenntarthatóak legyenek, hiszen a valódi változás soha nem egy tréningen történik, hanem azt követően a mindennapi munkavégzésben. A folyamat során számos olyan eszközt biztosítunk, amelyek az érintettek és a vezetők számára fenntarthatóvá teszi azokat a változásokat, amik mellett a résztvevők elköteleződtek.